מסרטוט מפת דרכים ב 2016 למסע המופלא ב 2017.

blog
Amit Profile Pic
תאריך פרסום : 19/01/2017
נכתב ע"י עמית קמה

זו הייתה בהחלט שנה מצויינת לתפיסת הארגון הדיגיטלי, שנה בה כמעט כולם שמעו לפחות פעם אחת את המושג טרנספורמציה דיגיטלית והחליטו שזה הזמן הנכון להצעיד את הארגון במסע המופלא.

נכון, ברוב הארגונים המסע ממוקד בשילוב בין הדיגיטל לשיווק או הפרסום הדיגיטלי ובמקרים אחרים שילוב בין הדיגיטל למערכות המידע. אך במקביל מתפתחת המודעות שהדיגיטל צולל הרבה יותר עמוק לפעילות הארגונית כחלק מפיתוח מודלים עסקיים חדשים, גיוס עובדים, פיתוח מיומנויות, שינוי בתמחור המוצרים, ומעבר לעולם של שירותים. וזאת בל נשכח תוך מיקוד משמעותי בשיפור החוויות הפנימיות והחיצוניות של העובדים והלקוחות.

בארגון טרנספורמטיבי צריך הרבה סבלנות, אורך רוח, וראייה לטווח מאד רחוק, ארגונים טרנספורמטיביים מניעים את הדיגיטל ממרכז הארגון לשוליים הרחבים שאינם חיים ונושמים דיגיטל כדרך חיים. ולכן להערכתי האישית מלבד מספר ארגונים בודדים שנמצאים במסלול הנכון עם מודעות מאד גבוה, ופרקטיקה בשלבים מתקדמים, בשאר הארגונים עדיין מנסים למצוא את הנתיב הנכון בו יש לצעוד.

למרות שהמצב בארץ שונה, ניתן ללמוד רבות על מצב הטרנספורמציה הדיגיטלית מסקר שבוצע על ידי חברת Altimeter בו תושאלו למעלה מ 528 מנהלי דיגיטל ומובילי חדשנות ואסטרטגיה.

המניעים לשינוי.

בדומה למגמה המקומית המניעים המרכזיים ליציאה למסע הדיגיטלי הוא הרצון ליצר יתרון עסקי בעידן של שינויים דיגיטליים. חלק משמעותי מהמשיבים לסקר ציינו את השינוי בהתנהלות הצרכנית לצד רצון לייצר מודלים עסקיים חדשים וביסוס היתרון התחרותי כמרכיבים המשמעותיים בהחלטה להניע תהליך טרנספורמטיבי בארגון.

StateOfDigital2016_Pic1

ויכול להיות שכאן גם טמונה הבעיה. ארגונים כמו סטארבקס, ברברי, דומינוס פיצה ו GE יצאו למסע מתוך כאב ובעייה עסקית. הם הבינו שאם לא יבוצע שינוי משמעותי הם כנראה יחדלו להתקיים, זו הייתה החלטה של להיות או לחדול וזה למעשה היה המניע המשמעותי.

כיום, ארגונים יוצאים לדרך בעיקר כי אחרים עושים זאת או כי הם רוצים לשמר את היתרון הקיים שלהם. זה אכן מניע מוצדק אבל הוא לא מספיק בכדי לעמוד באתגרים ובהשקעה הנדרשת.

האתגרים בדרך.

כמו בכל מסע גם המסע הדיגיטלי מציף אתגרים. בעוד שארגונים רבים הגדירו את הדיגיטל או הטרנספורמציה הדיגיטלית כיעד אסטרטגי עדיין לא מוקצים מספיק משאבים לטובת התהליך. ככל שארגונים דיגיטליים מתפתחים כך סוכני השינוי דורשים יותר משאבים בכדי לממן את התהליך. התוצאה היא דרישה הולכת וגוברת של ההנהלה להתחייב לתוצאות או למודל ROI שיצדיק את ההשקעה בתהליך.

StateOfDigital2016_Pic2

אם זאת, הגרף השנה מייצג התקדמות בתפיסה הארגונית שכן החסמים של השנה הקודמת הכוללים בין היתר פוליטיקה ארגונית, וחוסר מודעות של ההנהלה הבכירה הוסרו ואינם מופיעים כאתגרים משמעותיים בביצוע התהליך.

מנהלי השינוי.

כפי שכתבתי רבות אין זה משנה מי בעל התפקיד שמוביל את המסע הדיגיטלי כל עוד הוא ניחן בידע ובמיומנויות הנכונות. אם זאת הסקר מסמן מגמה ברורה של שינוי כתוצאה ממעבר של טרנספורמציה דיגיטלית המונעת על ידי השינויים הטכנולוגיים לטרנספורמציה דיגיטלית המונעת על ידי השינוי בהתנהלות ואופי הלקוחות. זה מסביר את התרשים הבא שמציג עליה ניכרת בכמות מנהלי השיווק והמנכלים שמובילים את התהליך לעומת ירידה בכמות מנהלי מערכות המידע שמובילים את התהליך.

StateOfDigital2016_Pic3

מגמת העליה בכמות המנכלים שמובילים את התהליך תלך ותגדל בשנים הקרובות לאור כניסתם לתפקיד של מנכלים צעירים בעלי אוריינות דיגיטלית גובהה.

סוכני השינוי.

מכיוון שאין כיום ארגון שלא מבצע פעילות דיגיטלית, 81 אחוז מהנשאלים דיווחו שקיימת בארגון מחלקה או צוות ייעודי לנושא הדיגיטל. ברוב המקרים מחלקה זו עסוקה בפעילות דיגיטלית טכנולוגית, מוצרית או פרסומית ופחות בשינוי טרנספורמטיבי רחב.

במקביל 53% מהארגונים הקימו צוות היגוי בלתי פורמלי לניהול הטרנספורמציה בארגון אך רק 40% מאותם ארגונים נתנו לאותו צוות מנדט רישמי לניהול התהליך.

התרשים הבא מציג את המחלקות המיוצגות בוועדות ההיגוי אשר מובילות את תהליך הטרנספורמציה בארגון. ככל שמחלקות רבות יותר מעורבות בשינוי כך האפקט הטרנספורמטיבי של התהליך גדל.

StateOfDigital2016_Pic4

מדידת השינוי.

כשיוצאים למסע צריכים לדעת מה היעד המדוייק אליו רוצים להגיע. אך לא פחות חשוב הם ציוני הדרך שיסמנו לנו שאנו בכיוון הנכון.

לצד פיתוח היכולת הדיגיטלית, הארגון נדרש לפיתוח מדדים חדשים המותאמים לעידן הדיגיטלי וכוללים בין היתר את המיומנויות החדשות שנדרשות מהעובדים, ניצול הטכנולוגיות החדשות בארגון, ופעילות נכונה בערוצים הדיגיטליים החדשים. בנוסף קיימת חשיבות למדידה אשר בוחנת את אותם מדדים על פני כל מחלקות הארגון ולא כחלק מהמדידה של מחלקה מסויימת (Silod).

התרשים הבא מציג את חמשת המדדים המובילים (על פי הסקר) שנמדדו כחלק מהתהליך הדיגיטלי שהארגון עובר.

StateOfDigital2016_Pic5

ולסיום מספר יתרונות (מבוססים) מניסיונם של אחרים.

הפרדוקס בטרנספורמציה הדיגיטלית הוא שהחזר ההשקעה מגיע רק למי שמשקיע בתהליך לאורך זמן ומבין שאין החזר השקעה קצר מועד. למרות זאת יש הרבה נצחונות קטנים בדרך, ובכדי לשמר את האנרגיה של התהליך חשוב לחגוג כל נצחון קטן בדרך.

StateOfDigital2016_Pic6

כפי שמראה התרשים נצחונות אלו כוללים גידול בנתח השוק, השפעה חיובית על מורל העובדים (ועובדים מרוצים מובילים ללקוחות מרוצים), גידול בנאמנות הלקוחות, העמקת נתח הארנק, וגידול בתנועה לנכסים הדיגיטליים. ואני בטוח שאתם יכולים לנקוב ביתרונות והצלחות נוספים.

מילה לסיכום.

לקראת 2017 זכרו, פעילות דיגיטלית כולם מבצעים. אך פעילות כלל ארגונית חוצה מחלקות וצוותים הכוללת פיתוח האוריינות של העובדים, שיפור חווית הלקוחות, יישום טכנולוגיות חדשניות, שינוי במודלים העסקיים אשר גוררים שינוי בצורה שבה התעשייה פועלת אינם כה נפוצים.

הוסיפו את אלו לרשימת היעדים ב 2017 וצאו למסע המופלא.

תגובות